Nieuws

 

De voorbereidingen voor de verfilming van Het huis van de moskee, de bestseller van Kader Abdolah, zijn in volle gang. Inmiddels is er intensief overleg tussen scenarioschrijfster Beri Shalmashi (schrijfster en mede regisseur van de One Night Stand Mama), regisseur Bahman Ghobadi (A Time For Drunken Horses, Turtles Can Fly) en Kader Abdolah.


Met name de ontmoetingen tussen Ghobadi en Abdolah zijn intens. Beide moesten hun vaderland Iran ontvluchten en maakten elders carrière. Nu slaan ze de handen ineen om een film te maken die de geschiedenis van hun beider vaderland tot onderwerp heeft.

Kader Abdolah: Ghobadi is een geweldige regisseur. Na onze ontmoetingen ben ik nóg meer gesterkt in de mening dat hij van Het huis van de moskee een prachtige film zal maken. 

Sinds de verschijning in 2005 bij uitgeverij De Geus zijn ruim 300.000 exemplaren van de roman verkocht en de waardering voor het boek was unaniem. Het eindigde op de tweede plaats bij de verkiezing van de NS-publieksprijs in 2006 en het werd gekozen tot de op een na beste Nederlandse roman aller tijden.

Inhoud Het huis van de moskee
Sinds achthonderd jaar, generatie na generatie, heeft de familie van Aga Djan een centrale positie in de stad. Al zolang ze er wonen brengen ze de geestelijk leider van de moskee voort. De imam is een belangrijke man, maar zeker zo belangrijk is Aga Djan: een groot tapijthandelaar die aan het hoofd staat van de bazaar. Als er een radicale stroming onder de ayatollahs ontstaat en Khomeini in Parijs een omwenteling voorbereidt, komt de Iraanse samenleving onder druk te staan. Vrienden worden vijanden. Liefde wordt haat. Zelfs Aga Djan kan het tij niet keren.

Over regisseur Bahman Ghobadi
Bahman Ghobadi (1969) werd geboren in Koerdistan, dicht bij de grens van Iran en Irak. Op zijn twaalfde moest de familie noodgedwongen verhuizen naar Sanandaj, in het centrum van Koerdistan, in Iran. Ghobadi startte zijn artistieke carrière als industrieel fotograaf. Aan het Broadcasting College in Teheran studeerde hij filmregie. Al snel vielen zijn korte films zowel nationaal als international in de prijzen. De film Life in Fog werd bekend als de beroemdste documentaire die ooit in de geschiedenis van Iran gemaakt was. Met zijn eerste speelfilm A Time For Drunken Horses vestigde hij in 2000 zijn naam als regisseur. In Cannes won de film de Gouden Camera en de Fipresci-prijs. Ook zijn Turtles Can Fly (2004) was een enorme festivalhit en werd o.a. bekroond met de Publieksprijs van het Internationaal Film Festival Rotterdam.

Over schrijver Kader Abdolah
Kader Abdolah is het schrijverspseudoniem van de Iraanse balling Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani (Iran, 1954). Hij werd geboren in Arak. Tijdens zijn studie natuurkunde in Teheran sluit hij zich aan bij een ondergrondse linkse partij die tegen de dictatuur van de sjah en later die van de ayatollahs vecht. Nadat hij moet vluchten uit Iran belandt hij in 1988 in een asielzoekerscentrum in Apeldoorn en krijgt vervolgens een huis in Zwolle toegewezen. Worstelend met de taal begint hij zijn verhalen in het Nederlands te schrijven. In 1993 debuteert Kader Abdolah met de verhalenbundel De adelaars, die meteen bekroond wordt met de belangrijke debutantenprijs Het Gouden Ezelsoor. Vertalingen van zijn werk verschenen in meer dan 25 landen, onder andere in Engeland, Italië, Spanje, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Israël, Turkije en Bosnië. De roman Het huis van de moskee werd in 2005 gepubliceerd. In 2008 volgde het dubbelboek De boodschapper en De Koran. Onlangs verscheen de historische roman De koning. Tevens schreef hij dit jaar voor de CPNB het boekenweekgeschenk.



16 June 2011